W ramach Directors Brand Trends 2019 przeanalizowaliśmy trendy, które według naszych obserwacji wykazały w 2018 roku największy potencjał do kontynuacji w 2019 roku. Rozwiązania, trendy, które naszym zdaniem przyniosły markom najwięcej korzyści, a jednocześnie mają szanse być wciąż największym marketingowym hitem 2019 roku to customer experience, big data, storytelling i content. Dostrzegamy jednak, iż powinny ewoluować. Brać należy bowiem pod uwagę zmieniających się konsumentów i ich wymagania. Dlatego rozwinęliśmy je, według naszej oceny, w skuteczniejsze formy.
Od Customer experience do Customer relations
Analiza i rosnące skupienie na customer experience to stosunkowo świeży rozdział w podejściu do konsumenta, a już rozwinięty w wielu firmach, i to słusznie. Jednak doświadczenie konsumenta to tylko jednostronne wrażenie i nie zawsze wiążę z marką. Coraz więcej znaczenia zyskiwać będzie relacja jaką marki mogą zbudować, obustronny dialog z konsumentem. Pomoże w tym parę rzeczy – rozwój technologii (np. wsparty przez boom na IoT), oraz wartości marki, które przydadzą się w budowaniu relacji, takie jak chociażby „prawda”. Prawda oraz szczerość, które oprócz ciągłego zachwalania zalet produktów i usług mogą wskazywać także na ich gorsze strony. Na zasadzie sprzedawcy, który nie ma przed nami żadnych tajemnic, nie ukrywa też słabych punktów, a finalnie jakimś cudem jego technika prowadzi doprowadzenia nas do transakcji. Prawda dziś w komunikacji powinna być wpisana w zachowanie komunikacyjne. Te i inne czynniki mają szanse budować relacje, a naszym zdaniem właśnie w długim okresie będą kluczowe. Rozumiemy to jako Customer relations.
Big data + Storytelling = Data driven storytelling
Słowo „storytelling” w marketingu robi w ostatnich latach zawrotną karierę. Chociaż opowiadanie historii o produkcie sięga czasów powstawania samej reklamy, to jednak w dzisiejszym świecie, gdzie aktualna liczba komunikatów reklamowych może swoją ilością przytłaczać, swoją skuteczność zwiększają właśnie nienachalne, angażujące formy reklamy. Technologia i rosnące możliwości działania związane z wykorzystaniem danych powodują, że historie mogą być personalizowane, dopasowywane do każdego z nas, w zależności od tego, jaką mamy aktualnie potrzebę konsumencką. Wykorzystanie danych, docelowo na poziomie one-to-one marketingu, w połączeniu z kreatywną, dobrze opowiedzianą historią może być potężnym orężem prawdziwie angażującym w markę. Dlatego nasze „story” o marce, powinny być „data driven”.
Value advertising
Polacy są statystycznie mistrzami w kategorii blokowania reklam. Zazwyczaj nie chcemy widzieć reklam, a nawet jeśli ich nie blokujemy to, po prostu ich nie widzimy, co znalazło swoje odbicie w ukutym terminie „reklamowa ślepota”. Dlatego na znaczeniu będzie przybierać każda reklama dająca wartość – zarówno w warstwie treści komunikatu, jak i w jej formie, np. zwracając się z perspektywy konsumenta, nie produktu. By podać przykład – wzrośnie wartość oczywistych, ale wciąż skutecznych darmowych dostaw czy prezentów w zamian za dokonanie zakupów aż po inteligentny content marketing. Wszystkie mogą budować, a nawet odbudowywać zaufanie do marek i reklam. A jak już je odbudujemy, kto wie, może adblocki przestaną być Polakom potrzebne…?